PS Historia

Hur har PS-kongressen vandrat?

Från att ha startat i Linköping har PS vandrat i Sverige från syd till norr. Öst till väst. Alla lärosäten med ett psykologprogram (utom Karlstad), har fått äran att hålla ett PS. Men när var det var? Här är en liten karta över hur PS har luffat runt i lilla landet lagom!

Linköping → Uppsala → Göteborg → Lund → Umeå → Stockholm → Örebro → Östersund → Växjö → Linköping

Throwback!

Mycket har hänt på PS genom åren och vi tänkte därför att det skulle vara lite roligt att visa några av PS höjdpunkter genom åren. Många frågor finns så njut nu av några bilder från PS genom åren och tagga till nästa vecka då ännu fler roliga ögonblick kan läggas till allt det roliga som redan skett!

Här är enbart ett litet urval av bilder från några av de PS-kongresser som varit. Om ni blir lite intresserade över bilderna ni ser här är det bara gå in på tidigare PS-kongressers facebooksidor och bläddra bland alla bilder! Byt bara ut 17 efter PS17 med det år ni letar efter.

Vi ser så mycket fram emot att få träffa er alla och en än gång ha kul tillsammans.

Vad hände tidigare år?

Massor har hänt på PS-kongresserna de tidigare åren och för att påminna alla om allt det roliga vi varit med om har vi knåpat ihop ett litet kollage att känna pepp över (och nostalgi om ni varit med tidigare)! Bara två veckor kvar nu allihopa och taggen är obeskrivlig!

Vi tänkte även att det skulle vara kul att titta tillbaka på de teman som PS-kongressen haft. Så här är teman från föregående år:

Umeå: “Kom och köp - är psykologyrket ett kall eller en produkt?”

Stockholm: “Var går gränsen?”

Örebro: “... i förändring”

Östersund: “Det handlar om dig”

Växjö: “Närhet”

I år lyder slogan: “Din tid kommer.”

PS-kongressens födelse

Internetforum föder den nationella psykologstudentkonferensen.

Före 2008 tänkte ingen på en nationell konferens för psykologstudenter när man hörde ordet Psykologstudent. Då tänkte man främst på ett internetforum som Tore Gustavsson (Numera Tore Svartljung) skapat. Forumet var häftigt för det förde samman psykologstudenter från hela landet som kunde jämföra sina utbildningar, bli upprörda över terapiinriktningar och nörda ner sig i psykologi.

En dag satt jag, Tore och vår klasskamrat Hillevi Andreen och pratade om hur häftigt det vore att samla alla landets psykologstudenter i en lokal. Vår klass hade en uppgift i en kurs: att arrangera en konferens för hela programmet. Vi började tänka, ”vad händer om vi istället skapar en konferens för hela landets psykologstudenter?”.

Jag och Hillevi tog på oss att projektleda det hela men var rädda att vår klass skulle tycka att det var en galen idé. Så vi kollade upp lokal, sponsring och en första föreläsare för att ge klassen ett bra erbjudande. Nationernas hus var på, testföretaget cut-e tvekade inte att ge spons och neuropsykologen Håkan Nyman ställde upp som föreläsare. Nervösa pitchade vi idén för klassen. De var positiva! Vi delade in oss i grupper för att hantera allt från anmälan, till tygpåsar till festmiddagen. Alla bidrog.

Runt 150 psykologstudenter dyker upp och peppen är stor. Redan under kvällen tar Markus Wikborg på sig ansvaret att arrangera Psykologstudent 2009 med sitt gäng. En tradition var född. Psykologstudentkonferensen har många föräldrar. Jag känner mig som en stolt pappa som fått se detta barn växa upp och bli en otroligt imponerande arena för att sammanföra landets psykologstudenter.

Oskar Henrikson

Leg. psykolog, grundare av Habitud och tidigare Psykologifabriken."

Text till bilden: "Kan du gissa vem mannen i det långa håret är? Ledtråd: Han är mer kortklippt och mer klädd i kostym dessa dagar